Thursday, March 4, 2010

Cantik dengan bahan semulajadi..




Assalamualaikum...
Kita seringkali tercari-cari produk yang sesuai dengan kulit untuk kecantikan paras rupa sehingga kita terlupa akan kandungan bahan kimia yang bakal memudaratkan kita untuk jangka masa panjang. Apa kata kita cuba gunakan bahan-bahan semulajadi untuk kecantikan. InshaAllah kesannya tidak menghampakan selain ianya selamat.

Di sini ada beberapa tips kecantikan dengan menggunakan bahan semulajadi yang mudah,murah dan mudah didapati di rumah. Selamat mencuba! (^-^)V




Menghilangkan warna gelap di bawah ketiak dan leher


Bahan : Limau, timun, kunyit.

Cara : Perah limau dan kisar timun untuk mendapatkan ekstraknya. Campur kedua-dua bahan bersama kunyit yang telah ditumbuk. Sapu adunan bahan tersebut di leher atau bawah ketiak setiap hari selama 20 minit. Kemudian bilas menggunakan air suam.




Merawat Kaki

Setiap orang inignkan kaki yang cantik. Cuba rawatan ini.
Bahan : i cawan jus limau, kayu manis, 2 sudu minyak zaitun, 1/4 cawan susu segar, air
Cara : Campurkan kesemua bahan. Rendam kaki anda sambil urut perlahan-lahan. Kemudian keringkan kaki dan bilas dengan air biasa. Campuran bahan tersebut juga boleh digunakan untuk mandian secara berendam.



Warna Kulit Tidak Sekata Akibat Pigmentasi
Bahan : Lobak Merah
Cara : Ambil jus lobak merah menggunakan mesin pengekstrak jus. Sapukan ekstrak jus lobak di bahagian muka yang bermasalah pimentasi. Amalkan setiap hari untuk mendapat hasil yang memuaskan.



Lingkaran mata gelap dan lebam

Bahan : kentang
Cara : Kentang mengandungi enzim yang dikenali sebagai catecholase yang digunakan dalam kosmetik untuk mencerahkan kulit.
Kisar kentang dan letakkan di atas sehelai kain.
Sapukan perlahan-lahan di bawah mata. Berhati-hati supaya tidak terkena mata. Biarkan ramuan tersebut selama 15 ke 20 minit sebelum dibersihkan.




Menegangkan payudara
Bahan : Minyak vitamin E, 1 sudu yogurt, sebiji telur
Cara : Campur semua bahan dan urutkan di payudara. Pakai baju dalam sekurang-kurangnya 20 minit sebelum payudara dibersihkan. Amalkan selalu untuk membolahkan kulit di sekeliling payudara tegang dan padat.



Menyegarkan wajah dan anti kedutan
Bahan : Pisang masak
Cara : Kisar pisang sehingga menjadi seperti krim. Sapu di seluruh muka dan biarkan selama 20 minit. Cuci dengan air suam diikuti dengan air sejuk. Lap perlahan-lahan sehingga kering.


Untuk petua-petua ini, kredit kepada Mingguan Malaysia/Kesihatan/Buat sendiri di rumah. (^-^)VV

1 comment:

craftime said...

nice.... like this alot.